RAZSVETLJENO NARAVOSLOVJE: SCOPOLI IN ZOIS
Leto 2019 povezujemo z naravoslovcema svetovnega formata. To sta Sigismondo (Žiga) Zois (200 letnica smrti) in Joannes Antonius Scopoli (250 let izida prvih znanstvenih del o naravi Slovenije). Obletnici odpirata kulturno-zgodovinski pomen Slovenije in njene biotske pestrosti v luči svetovne naravne dediščine ter njeno ohranjanje danes. Ali Zoisa in Scopolija in njuno pionirsko naravoslovno delo svetovnih razsežnosti Slovenci sploh poznamo? Kakšna je dediščina in tradicija naravoslovnih raziskav biotske pestrosti in geodiverzitete v Sloveniji?
Razstava je na ogled od 15. 11. 2019 do predvidoma 31. 12. 2020 (podaljšano – prvotno do 18. 6. 2020).
O razstavi
Obdobje razsvetljenstva je tlakovalo pot moderni znanosti na Slovenskem. Tako na uvodnih panojih razstave najprej predstavljamo razsvetljensko dobo na Kranjskem in naravoslovne kabinete – zbirke vsega živega in naravnega.
V letu 2019 zaključujemo desetletje, ko so pred 250 leti izšla prva znanstvena dela o naravi Slovenije. Objavil jih je naravoslovec svetovnega formata Joannes Antonius Scopoli (1723–1788), ki je najplodnejši del svojega življenja preživel na ozemlju tedanje vojvodine Kranjske, današnje Slovenije. Pred 250 leti, torej leta 1769, pa se je njegovo kranjsko raziskovanje zaključilo z odhodom v Bansko Štiavnico.
Na razstavi je predstavljeno Scopolijevo življenje in njegova naravoslovna dela o naravi Kranjske z okolico: Flora Kranjske – Flora Carniolica (1760 in 1772), Kranjska entomologija – Entomologia Carniolica (1763), pet Naravoslovnih letopisov – Annus historico naturalis I.-V. (1969-1772). Posebno pozornost na razstavi vzbuja rožnati pelikan v kletki dunajskega cesarskega vivarija. Scopolijeva dela so ponazorjena v obliki njegove zbirke naravoslovnih predmetov v starih baročnih omarah, posebej je prikazano tudi njegovo paleontološko udejstvovanje. Predmeti imajo etikete napisane v duhu Scopolijevega rokopisa, podnapisi pa izgledajo kot izrezki iz njegovih del. Obiskovalci lahko sami današnja imena prikazanih ptic, o katerih je pisal, poiščejo v usnje vezani renesančni knjigi. Živali, rastline, minerali in fosili, o katerih je pisal Scopoli in imajo še danes klasično nahajališče na območju Slovenije, so s fotografijami prikazani v multiviziji. Razstava nas torej skuša preslikati v čas Scopolija in njegovih raziskav narave Kranjske v 18. stoletju.
V letu 2019 mineva tudi 200 let od smrti barona Sigismonda (Žige) Zoisa (1747–1819), velikega mecena in podpornika raziskav ter kulturnega razvoja na Slovenskem, kakor tudi v duši vedoželjnega naravoslovca in prebuditelja. Tlakoval je pot muzeju, prvi naravoslovni znanstveni inštituciji na slovenskih tleh in umestil tedanjo Kranjsko oziroma današnjo Slovenijo na raziskovalni zemljevid Evrope in Sveta.
Nasproti Zoisove mineraloške zbirke, ki je del stalne razstave muzeja, je Zoisovo naravoslovno delovanje predstavljeno na kar 12 panojih: Najbogatejši Kranjec v času razsvetljenstva, Zoisovo železo, Plemeniti kamni, Zois v slovenski paleontologiji, Zoisove »sirene«, Nomenklatura na Kranjskem znanih ribjih vrst, Bakrorez z upodobitvijo kirnjice, Zoisovo ornitološko delo, Zoisova slovenska imena ptic, Zoisova entomološka dejavnost, Zois kot botanični mecen in Zois ljubitelj rastlin. V vitrinah je prikazan dragocen Zoisov diamant, njegovo paleontološko delovanje in nekatere rude, posebna vitrina je namenjena tudi njegovemu naravoslovnemu pisanemu bogastvu.
Čeprav se Scopoli in Zois verjetno nikoli nista srečala, je z obema sodeloval naravoslovec Baltazar Hacquet (1739/1740-1815). V Idriji se je srečal s podobnimi težavami kot Scopoli, v Ljubljani pa je uredil eno največjih naravoslovnih zbirk tedanjega časa, ki so si jo ogledali tudi cesar Jožef II., bodoči ruski car Pavel I. in papež Pij VI. Na razstavi je na kratko predstavljeno tudi njegovo življenje.
Dodatne digitalizirane vsebine v zvezi s Scopolijem, Zoisom in Hacquetom, kot so fotografije, posnetki, knjige in druge informacije, ki niso prikazane na panojih ali v vitrinah, so obiskovalcem dostopne prek QR kod in NFC čipov.
Kolofon:
Kustosi razstave: Miha Jeršek, Špela Pungaršek, Al Vrezec
Avtorji razstave: Al Vrezec, Špela Pungaršek, Miha Jeršek, Breda Činč Juhant, Andrej Gogala, Janez Gregori, Alenka Jamnik, Mojca Jernejc Kodrič, Urška Kačar, Tea Knapič, Matija Križnar, Boris Kryštufek, Zvonka Zupanič Slavec in Tomi Trilar
Preparatorji / restavratorji predmetov: Matjaž Černila, Miha Jeršek, Urška Kačar, Jožef Mauser, Ferdinand Schulz, Borut Tome, Jernej Uhan, Viktor Herfort in Vilijem Žgavec
Fotografije: Igor Dolinar, Miha Jeršek, Ciril Mlinar Cic, Matija Križnar, David Kunc, Tomaž Lauko, Alice Schumacher (NHM Wien), Špela Pungaršek, Tomi Trilar, Matjaž Učakar in Aleš Zdešar
Ilustracije: Jakob Adam, Jakob Hoefnagel, Zoja Križnar in Žarko Vrezec
Kaligrafija: Tea Knapič
Tisk starih dokumentov: Marko Drpić, TipoRenesansa
Lektor: Henrik Ciglič
Oblikovanje panojev in scenske postavitve: Matjaž Učakar
Scenska postavitev: dajmoX d.o.o.
Tisk panojev: Foto format d.o.o.
Tehnična postavitev: Dare Fekonja, Matjaž Černila, Borut Tome
Tehnični prenos dodatnih vsebin (QR kode, NFC čipi): Mojmir Štangelj in Matjaž Učakar
Video Iz Scopolijeve naravoslovne dediščine
Avtorji: Miha Jeršek, Al Vrezec, Špela Pungaršek, Matija Križnar, Tomi Trilar
Fotografije: Dejan Bordjan, Dare Fekonja, Miha Jeršek, Tea Knapič, Matija Križnar, Špela Pungaršek, Borut Rubinič, Otto Samwald, Simona Strgulc Krajšek, Tomi Trilar in Al Vrezec
Montaža: Miha Jeršek
Glasba: Leopold Mozart (1719-1787): Otroška simfonija
Posebna zahvala
Za izposojo ali donacijo razstavnih predmetov: CUDHg Idrija – Center za upravljanje z dediščino živega srebra Idrija (podoba Baltazarja Hacqueta), Janez Gregori (panja), Mateja Kos, Narodni muzej Slovenije (pisarniški pribor), Barbara Rogač, Narodni muzej Slovenije (Flora Carniolica in Entomologia Carniolica), Zvonka Zupanič Slavec, Inštitut za zgodovino medicine Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani (Hipokratovi aforizmi, medeninasta ledvička, dva nožička za puščanje krvi v originalni škatlici, medeninasti klistir in poljska lekarna), Prva gimnazija Maribor, Gimnazija Brežice
Za fotografije: Dejan Bordjan, Borut Rubinič, Otto Samwald, Alice Schumacher, Naturhistorisches Musem Wien, Simona Strgulc Krajšek, Oddelek za biologijo Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani, Matjaž Učakar, Aleš Zdešar, Triglavski narodni park
Za ilustracije: Žarko Vrezec